Wpisz login i hasło, następnie kliknij zaloguj się.

Kliknij zarejestruj się by założyć konto na doop.pl




Interviews
Forum
Ateliers
Articles
Our artists
Events
Publication

 Studio z widokiem Poza szlakiem 2 Wietrzne dni 3 Coś się zbliża Incydent pod Jastrzębią Skałą  Drzewo i człowiek
Dzięki. Na rozgrzewkę było parę szkiców wstępnych....
Jak na 4 minuty, to nieźle
i dlatego ten jest olejny ; tylko $ 2 M. :D

Art gallery, paintings, sculpulture, free archive for every one.

Outstanding
Painting and Graphick
Stained glass
Sculpture
Other
PC Graphick
 
Inform about news:
 
 
Art Gallery - paintings, sculpulture.

Art Gallery promote
young artist. Give
no limited access to
put your paintings,
sculpulture in
our website.
We give you
free website aswell.
www.
YourName.doop.com
 
KIEDY SZTUKA STAJE SIE KOMERCYJNA
 
DOOP (Data: 2008-03-07 11:07:09)

Kiedy sztuka staje się komercyjna?






Ciężko definiować takie zjawiska jak sztuka, o czym każdy doskonale zdaje sobie sprawę. Nawet ja, jako artysta (może powinnam raczej opisać się słowem ‘twórca'), nie podejmę się jej charakterystyki. Można wyznaczać kierunki w malarstwie i według nich klasyfikować obrazy, można próbować sklasyfikować dzieła trójwymiarowe, szukać ram czasowych dla pewnych artystycznych zdarzeń, ale tak naprawdę, prawdziwa sztuka zawsze się wyrwie z wszelkich ram prędzej czy później.

Esencją sztuki jest nieskrępowany niczym jej emocjonalny odbiór. I tak naprawdę to jej zmysłowość, wywoływanie wrażeń, zachęcanie do rozmyślań, daje jej energię. Sztuka jest zjawiskiem, które składa się z kilku elementów. Dlatego trzeba wziąć pod uwagę, że współtworzą ją nierozłącznie zarówno artysta, dzieło jak i widz.

Każdy akt twórczy powodowany jest potrzebą wyrażenia własnych emocji, potrzebą wręcz exhibicjonistyczną. Jest to podstawowy bodziec na samym początku procesu twórczego. Wizja, pierwotny zamysł, myśl mająca pewne przesłanie, niosąca pewne emocje, pozwalająca na ekspresję wnętrza artysty, jego stanu emocjonalnego, mająca dać wyraz jego opowieści, jaką stanie się przyszłe dzieło. Sam proces twórczy, czyli artystyczne zmagania, mają w końcowym efekcie stoczonej przez twórcę batalii przynieść dzieło będące wyrazem artystycznego działania, urzeczywistnieniem najgłębszych przeżyć i emocji, ale jednocześnie w pewnym sensie wymagającym na widzu ich współ przeżywania.

I tu pojawia się ważna rola odbiorcy sztuki, o której tak naprawdę przy próbach zdefiniowania artystycznych działań, często się zapomina. Dzieło samo w sobie i twórca jako taki, nie mieli by racji bytu bez odbiorcy.

Odsłania się tu pewna prawda o sztuce przeradzającej się w komercyjną, popularną, po prostu masową. Powiedzmy sobie szczerze, nacechowane emocjonalnie obrazy niosące ze sobą jakieś przesłanie, twórczą myśl, nie są przeznaczone dla mas, nie mają być ‘ładne' i czytelne, bywają skomplikowane, trudne w odbiorze, wymagające pewnej interpretacji. Mają wywoływać uczucia i emocje, które nie muszą być hymnem pochwalnym, nie muszą być zachwytem nad pięknem , mogą też powodować zadumę nad brzydotą i cierpieniem. Dlatego też odbiorca sztuki ambitnej musi być osobą wykazującą się szczególną wrażliwością, wykazującą się chęcią odbycia pewnej metafizycznej wędrówki która to finalnie ma dać odpowiedź na szereg pytań towarzyszących analizie dzieła. Osobą, która poza powierzchownym wrażeniem, jakie daje możliwość obcowania ze sztuką, podejmie polemikę z twórcą. Tradycyjna, głęboka, ambitna twórczość, przeznaczona jest dla elit, dla grona osób, do których przemówi, nie dla ogółu.

Gdzie zaczyna się komercjalizacja? W którym momencie wąskie, elitarne grono odbiorców powiększane jest a masę? Czy już w głowie twórcy? Na samym początku tworzenia? Chyba tak. Tak naprawdę to wtedy decydują się przyszłe losy twórczych zamierzeń. Nagle wygrywa ludzka próżność i chęć dotarcia do więcej niż garstki osób z efektem naszych zabiegów. Na rzecz pozyskania większej publiczności artysta jest w stanie pójść na wszelkiego rodzaju ustępstwa kompromisy. Jest w stanie swoje pierwotne wizje i zamysł uprościć i spłycić do granic możliwości i przyzwoitości, jest w stanie spopularyzować swoje działania, skomercjalizować je, żeby odbiór jego prac był bardziej przystępny i czytelny, dostępny dla każdego, a co najmniej dla jak największej widowni. Nie bójmy się stwierdzić - po prostu, żeby się wszystkim podobało.

Czy jest w tym coś złego? Ustaliliśmy już, że tak naprawdę jest to świadomy wybór kreatora, sam z własnej nie przymuszonej woli pozwala już na samym początku powielać się w setkach egzemplarzy, współtworzyć masowo n a m i a s t k ę czegoś ambitnego, zdając sobie sprawę, w jakie kanony zamierza wpisać swoje działania. Wszystko to przynosi mu satysfakcję i upragnioną publikę. Z własnego zamierzenia jest więc twórcą komercyjnym.

Jednak wszystko, co jest popularne, szybko powszednieje. Nie wymaga ani chwili zadumy nad sobą, nie wywołuje głębszych emocji, nie potrzebuje być interpretowane, jest oczywiste i staje się ogólnodostępne, powszechne, więc po jakimś czasie upragniony widz przechodzi obok bez najmniejszego wzruszenia.

Trzeba jednak stwierdzić, że sztuka popularna jest obecna, i była obecna od tak dawna, jak długo tylko istnieje kultura i cywilizacja. Powielanie dzieł sztuki i jej motywów nie jest niczym nowym. Każda nowość technologiczna w grafice, jak litografia czy światłodruk, a od połowy XIX wieku fotografia , były mediami sztuki popularnej na coraz większą skalę, dającymi możliwość powielania i docierania do mas.

Sztuka popularna kojarzy się nam jednak nieodłącznie z pop-artowskim ruchem zafascynowanym komercją i powielaniem wzorów. Twórcy tego nurtu, przedstawiciele kontrkultury, manifestując swoje przekonania starali się w demonstracyjny sposób sprzeciwić elitarności sztuki. Przyczynili się oni do pewnej rewolucji kulturowej czyniąc ze sztuki, jako obszaru zarezerwowanego jedynie dla pewnych grup zainteresowanych, zjawisko masowe i wszechobecne.


Zapraszamy do komentowania artykulu na forum KLIKNIJ LINK

 

Aleksandra Kurzaj na zlecenie doop.pl

 
Startuj DOOP.PL | Dodaj do ulubionych | Poleć nas znajomym | Kontakt | Regulamin | Pomoc
Wszystkie prawa zastrzeżone przez doop.pl©