Wpisz login i hasło, następnie kliknij zaloguj się.

Kliknij zarejestruj się by założyć konto na doop.pl




Interviews
Forum
Ateliers
Articles
Our artists
Events
Publication

 Studio z widokiem Poza szlakiem 2 Wietrzne dni 3 Coś się zbliża Incydent pod Jastrzębią Skałą  Drzewo i człowiek
Dzięki. Na rozgrzewkę było parę szkiców wstępnych....
Jak na 4 minuty, to nieźle
i dlatego ten jest olejny ; tylko $ 2 M. :D

Art gallery, paintings, sculpulture, free archive for every one.

Outstanding
Painting and Graphick
Stained glass
Sculpture
Other
PC Graphick
 
Inform about news:
 
 
Art Gallery - paintings, sculpulture.

Art Gallery promote
young artist. Give
no limited access to
put your paintings,
sculpulture in
our website.
We give you
free website aswell.
www.
YourName.doop.com
 
GALERIA WSROD PIASKOW SAHARY
 
DOOP (Data: 2009-04-01 10:15:26)

Galeria wśród Piasków Sahary



Płaskowyż Tassili, to jedno z piękniejszych miejsc Północnej Afryki. Większość zwiedzających Basen Morza Śródziemnego omija jednak Algierie na rzecz Tunezji czy Maroka, a to właśnie w tym kraju można podziwiać za sprawą przyrody i ludzi, wyjątkowego rodzaju skały, które pokryte są ogromną liczbą sztuki naskalnej.



Jan Wieczorek „Płaskowyż Tassili”1999r.



TASSILI-N-AJJER: Położone jest w płd-wsch Algierii w pobliżu granicy z Libią. Jest to masyw skalny zbudowany z piaskowca, którego długość wynosi 800 kilometrów, a szerokość 50/60 kilometrów. Ten niezwykle suchy teren poprzecinany jest kanionami (dawne koryta rzek), w języku Tauregów oznacza nic innego jak „wyżynę rzek”, występują tu ponadto skały wytrawione przez wodę w mnóstwo fantazyjnych brył skalnych z wyjątkowo oryginalną w skali całego świata galerią pod odkrytym niebem. Ilość plastycznych przedstawień nie jest znana nawet w przybliżeniu, gdyż nie spenetrowano dotąd całego obszaru masywu. Wiadomo jedynie, że jest ona ogromna; szacuje się ją na dziesiątki, a może nawet na setki tysięcy? Przedstawienia te powstawały przez kilka tysięcy lat i jak sądzą archeolodzy pierwsze ryty i malowidła można przypisać odpowiednikom naskalnej sztuki prehistorycznej (wizerunki wielkich zwierząt łownych), kolejne są już pochodem różnych wpływów kulturowych na tym terenie, lub fuzją kilku naraz, najmłodsze zaś z przedstawień sięgają czasów nowożytnych (schematyczne malowidła związane z problematyką karawan wielbłądów). Tassili jego wczoraj i dziś, stanowi nie małe wyzwanie dla nauki: archeologii, historii /60 czy badań nad zmieniającym się klimatem Afryki. Miejsce te może być także natchnieniem dla ludzi zajmujących się sztuką z pewnością dostarczy impulsów z zakresu malarstwa: prehistorycznego, symbolicznego, abstrakcyjnego, a nawet realistycznego.


Sztuka Tassili składa się z kilkunastu faz o zróżnicowanej tematyce i technice artystycznej. Henri Lhote, legendarny już badacz algierskiego płaskowyżu w próbie podsumowania wydzielił Cztery wielkie okresy: 1/Okres łowców albo okres antylopy (zaranie neolitu), 2/ Okres pasterzy bydła (neolit), 3/ Okres pasterzy oprzęgających i dosiadających konia (epoka wczesnohistoryczna),4/ Okres wielbłąda ( mniej więcej początek naszej ery). Podziały te oczywiście podlegają dalszej fragmentaryzacji, znajdują się w nich style, które ujawniają podobieństwa i tak ze starszych faz rozwojowych sztuki saharyjskiej należy wymienić style: „okrągłych głów”, i „hodowców bydła. Styl okrągłych głów podsycił także kształtowanie się współczesnego mitu o nawiedzeniu przez istoty pozaziemskie naszej planety i tchnięciu w cywilizacje ludzką za sprawą istot z kosmosu nowego ducha technicznych umiejętności. Mit kosmity - Marsjanina zastąpił niejako dawniejsze mity o wilkołakach czy wampirach, wątek ten był często podejmowany przez pseudo naukowca byłego archeologa Ericha von Danikena, który to w piramidach egipskich, płycie z Palenqué (kultura Majów), czy w „Wielkim bóstwie „marsjańskim”” z Żabbarenu (sztuka Tassili) itd., dopatrywał się obcych kosmicznych wpływów. W ten sposób Tassili zostało zaadoptowane przez pop-kulturę (nurt popularnonaukowy).

Okres okrągłogłowych postaci, jest rzeczywiście bardzo imponujący, wymienić należy „Łucznika przystrojonego piórami” z Żabbarenu, szczególnego uroku „Białą Damę” ze stanowiska Auanghet, „Łucznika” z Ti-n Tazarafit czy wreszcie „Wielkiego boga Sefaru” z Masywu Sefar (Tassili).


Masyw Sefar. Malowidło naskalne "Wielki bóg Sefaru".

Styl hodowców bydła, przedstawia się równie imponująco. Oprócz postaci zwierząt pojawiają się na malowidłach wyjątkowej urody postaci ludzkie pozujące, biegające, a nawet ujęte w czasie pływania występują one zawsze w przedstawieniach ze zwierzętami bydłem rogatym, ale i podczas polowania z łukami czy w kompozycjach ukazujących życie dzikich zwierząt. Styl ten jest nierówny, podobnie jak inne style: łowców, rogatych postaci, diabełków, okrągłogłowych postaci, sędziów, wozów bojowych etc. Każdy z tych stylów kształtowany był od fazy archaicznej po modelową i schyłkową. Warto wymienić kilka reprezentatywnych przedstawień stylu hodowców bydła: „Walczące żyrafy” stanowisko Uan Abu, „Łowcy ze zwierzęcymi głowami” z Adźefu, „Dziewczęta z plemienia Fullanów” Żabbaren, „Dwie Wenery” stanowisko Tamrit.

Do wyjątkowo ciekawych przedstawień zalicza się malowidła realistyczne bodajże pierwszych artystów tego stylu, aż dziw bierze, że ludzie epoki kamienia w taki sposób potrafili oddawać piękno i proporcje ludzkiego ciała przykład malowidło „Mężczyzna i kobieta w pozach siedzących” stanowisko Sefar.

Jak już wspomniałem propagatorem Tassili był Henri Lhote, za jego pośrednictwem sztuka Tassili stała się szeroko znana na świecie. Człowiek ten zorganizował szereg ekspedycji, które, to zainicjowały prace w tym rejonie. Lhote opisuje swoje pierwsze wyprawy w książce pt.: „Malowidła Kwitnącej Pustyni” w Polsce również wydanej. Imponuje jego podejście do wyzwania rzuconego przez przeszłoś i pustynie. Z lektury możemy dowiedzieć się jak w trudnym terenie pracowała ekipa, w jaki sposób odkrywano nowe malowidła, jak je kopiowano i przyporządkowywano do poszczególnych stylów.

Dziś masyw Tassili jest Parkiem Narodowym. Ochroną objęto zarówno bezcenne obiekty sztuki naskalnej, jak i unikalny krajobraz geologiczny. W Masywie prowadzi się rozmaite badania, swój wkład w nie mieli również Polacy: doc. dr hab. Lech Krzyżaniak, dr Andrzej Prinke - archeolog-dokumentalista i mgr Jerzy Nowakowski z Muzeum Narodowego w Poznaniu fotograf-dokumentalista. Tassili można zwiedzać istnieją zorganizowane formy zwiedzania tej części Sahary, a na stronach internetowych i na serwisie You tube jest wiele danych i informacji oraz filmów na temat tego niezwykle ciekawego miejsca na ziemi.


Jan Wieczorek i jego galeria

Linki:


http://www.solane.org/art%20rupestre3.html#dieu_sefar.jpg

filmik:

http://www.youtube.com/watch?v=vcQCRBnnuuM&feature=PlayList&p=7D4152EF8FC08E53&index=0

wycieczka:

http://wycieczki.interia.pl/o_info2.phtml?id_oferty=122442

Muzeum w Poznaniu :
http://www.muzarp.poznan.pl/muzeum/muz_pol/ilustr_algier.htm

 

Tutaj mozna skomentowac artykul


 
Startuj DOOP.PL | Dodaj do ulubionych | Poleć nas znajomym | Kontakt | Regulamin | Pomoc
Wszystkie prawa zastrzeżone przez doop.pl©